ויטמינים

ויטמינים שחשוב לקבל מהאוכל – ומה עושים אם חסר לנו?

משפט מפורסם אומר: "אנחנו מה שאנחנו אוכלים" ואכן, חלק בלתי נפרד משמירה על הבריאות קשור בתזונה נכונה ומאוזנת.
הגוף זקוק לרכיבים תזונתיים שיכולים לתרום לתפקוד הקוגניטיבי, לבריאות הלב, להועיל להתפתחות השרירים ובחיזוק המערכת החיסונית.
מחסור ברכיבים תזונתיים חיוניים עשוי לגרום לחולשה, עייפות, ירידה בריכוז, תפקוד חיסוני לקוי ועוד.

מה תאכלו אם אתם סובלים מאנמיה?

על מנת לאפשר בריאות מיטבית יש לדאוג לתזונה מספקת העשירה בוויטמינים ומינרלים אותם ניתן להשיג ממקורות תזונתיים שונים, וכך למנוע גם מצבים נפוצים כמו אנמיה, שמתרחשת כשהגוף אינו מייצר כמות מספקת של המוגלובין או אינו מפרק תאי דם אדומים בקצב מספק.
אנמיה באה לידי ביטוי בתסמינים כמו תשישות, קוצר נשימה, חיוורון, כאבים בחזה, ידיים ורגליים קרות, סחרחורת.
כדי למנוע אנמיה או להתמודד עם אנמיה חשוב לדאוג שלא יהיה מחסור בברזל, שעשוי לגרום לאנמיה במיוחד בתקופת ההיריון או במצב של איבוד דם ולכן, יש לצרוך ברזל ממקורות תזונתיים כמו בשר אדום, תרד, עדשים.
להתמודדות עם אנמיה נדרשת לרוב גם תוספת של חומצה פולית שמקורות תזונתיים רלבנטיים עבורה יכולים להיות עלים ירוקים כמו תרד, ברוקולי, פירות הדר. ויטמין 12B אף הוא חשוב מאוד במצב של אנמיה וגם אם ישנן תופעות של נשירת שיער או שבירת ציפורניים.
מוצרים עשירים בויטמין 12B הם מוצרי חלב, ביצים, בשר ולכן, צמחונים וטבעוניים נמצאים בסיכון מוגבר למחסור ב-12B.

מהן התועלות של וויטמין D?

ויטמין D הוא וויטמין חיוני נוסף בעל חשיבות רבה לבניית העצם, כי הוא מסייע לגוף לספוג ולשמור על סידן וזרחן. וויטמין D יכול גם לסייע להפחית מצבים דלקתיים ולשפר את התפקוד של המערכת החיסונית. הוא אומנם מכונה ויטמין השמש, אך קשה מאוד להשיג כמות מספקת ממנו מהשמש במיוחד בעונת החורף כאשר החשיפה לשמש מוגבלת.
כמו כן, אנשים בעלי עור כהה יותר נוטים לרמות נמוכות יותר של ויטמין D. ניתן להשיג וויטמין D דרך מקורות תזונתיים כמו למשל, דג סלומון, ביצים, גבינה צהובה, חלב, יוגורטים וגבינה מועשרים בויטמין D.

מה עושים אם התזונה לא מספיקה?

לרוע המזל, לא תמיד התזונה מספקת את המינון והכמות הדרושים, במיוחד במצבים בריאותיים מסוימים או בתקופות כמו הריון, אחרי לידה, גיל המעבר, כאשר סובלים ממחלות רקע מסוימות וכדומה.
לעיתים קשה ואף בלתי אפשרי לצרוך מזון מקבוצה כלשהי שיכיל את הכמות הנדרשת של הוויטמין או המינרל.
מה עושים אם האוכל לא מספק את המענה? פונים לתוספי תזונה, שיכולים להשלים את החסר. במקרים רבים תוספי תזונה – וויטמינים ומינרלים – מספקים את המינון הנדרש והתרכובת שלהם היא כזאת שהספיגה שלהם מוגברת ולכן, האפקט של הוויטמין או המינרל יכול להיות טוב יותר.

חשוב מאוד להקפיד לבחור תוספי תזונה איכותיים שעומדים בסטנדרטים הגבוהים ביותר ובתקנים המחמירים.
מומלץ לבחור תוספים של חברה מוכרת ומובילה בתחומה ששמה דגש על בקרת איכות של המוצרים וכדאי לבחור תוספי תזונה רק לאחר בדיקות מקיפות ולאחר ייעוץ עם הרופא ולהקפיד על המינון הנדרש, כל אחד וצרכיו הייחודיים וכן על אופן השימוש – על קיבה ריקה, אחרי האוכל, לפני השינה או על הבוקר, לכל מוצר הוראות שונות.

לעיתים ההמלצה תהיה לבחור במולטי וויטמין פורמולה המשלבת בין מגוון וויטמינים ומינרלים ולעיתים לשלב בין וויטמינים מסוימים ומינרלים מסוימים.
יש לקחת בחשבון שישנם תוספים שיכולים לנטרל או לעכב את הפעולה של תוסף אחר ומכאן החשיבות של ייעוץ רפואי ותזונתי בלקיחת תוספים. חשוב להישמע להוראות גם לגבי התקופה שיש ליטול את התוסף תוך ביקורת רפואית, כי גם מינוני יתר אינם מומלצים.

בלוג

כאן תוכלו למצוא מגוון רחב של תכנים בתחום המזון בארץ ובעולם
0
    0
    העגלה שלך